Bestuur, toezicht en medezeggenschap

Goed bestuur, interne toezicht en medezeggenschap zijn belangrijke voorwaarden voor goede zorg. Samen met onze zorgprofessionals werken we dagelijks aan het realiseren van onze doelstellingen, en het verkrijgen en behouden van maatschappelijk vertrouwen

Bestuur

Portret Roel Verheul

Directeur Roel Verheul

Gedreven, daadkrachtig en mensgericht. Dat is algemeen directeur Roel Verheul. Samen met vijf andere directieleden vormt hij het bestuur van Korian Nederland. Roel is eindverantwoordelijk voor zowel zorg en welzijn als de algemene bedrijfsvoering. Een combinatie die hem in staat stelt zorg en welzijn voor onze bewoners en cliënten continu te verbeteren.

Ook zijn achtergrond in de GGZ draagt hier aan bij. Roel is gepromoveerd psycholoog. Zijn wetenschappelijke carrière werd bekroond met een bijzondere leerstoel in de klinische psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2007 is hij werkzaam als zorgbestuurder, eerst in de GGZ en later ook in de ouderenzorg. Kennisontwikkeling en innovatie staan bij hem hoog in het vaandel. Ook binnen de ouderenzorg hoopt hij met diverse vernieuwingen zijn stempel te gaan drukken. Zo is hij bezig met diverse projecten op het gebied van kwaliteitsverbetering. Denk hierbij aan lokale medezeggenschap, vrijwilligersbeleid en de invoering van een methodiek om te zorgen dat persoonsgerichte en belevingsgerichte zorg wordt vormgegeven rondom de bewoners. Daarnaast hoopt hij vanaf 2023 met een nieuw woonzorgconcept de Nederlandse markt te gaan betreden.

Management

Onze zorgprofessionals worden bijgestaan door het managementteam, dat verantwoordelijk is voor de strategie en aansturing van Korian Nederland. Het team bestaat uit het bestuur, de regiomanagers – elk verantwoordelijk voor een aantal zorglocaties en de soorten zorg die daar geboden worden – en de managers van de ondersteunende diensten zoals HR en financiën.

Toezicht

Raad van Commissarissen

De drie leden van de raad van Commissarissen houden met hun kennis, kunde en ruime ervaring toezicht op de kwaliteit van de zorg, het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken bij Korian Nederland. Daarnaast hebben zij een belangrijke adviesrol.

Open dag Korian Nederland

Medezeggenschap en belangenbehartiging

We hebben een tweetal medezeggenschapsorganen: de cliëntenraden en de ondernemingsraad. Vanuit hun eigen expertise en bevoegdheden praten en denken zij mee. Samen borgen we het woon- en werkplezier.

Cliëntenraad

Onze cliëntenraden behartigen de gemeenschappelijke belangen van de bewoners en cliënten. Ze praten mee over bepaalde beleidszaken en over praktische zaken rondom de zorg- en dienstverlening, zowel in de zorglocaties als op landelijk niveau.

De cliëntenraden geven gevraagd en ongevraagd advies of er wordt hun om instemming gevraagd. Uitgangspunt is de ervaring van de bewoners of cliënten, en contactpersonen met onze zorg. Een belangrijke rol dus binnen onze organisatie. Een rol die verankerd is in de Wet medezeggenschap cliënten en zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018). In deze wet is vastgelegd op welke manier de cliëntenraden de belangen van de bewoners en cliënten behartigen.

Lokale en centrale cliëntenraad
Steeds meer locaties binnen onze zorgconcepten hebben een eigen cliëntenraad. Bij de overige locaties zijn we druk bezig deze samen te stellen. De cliëntenraad bestaat uit bewoners of cliënten, en/of contactpersonen van een zorglocatie. Bij sommige locaties heet de cliëntenraad ook wel ‘klankbordgroep’ of kortweg ‘CR’.

Daarnaast is er een centrale cliëntenraad (CCR) op landelijk niveau. Hierin zitten vertegenwoordigers van de cliëntenraden van een aantal locaties van de verschillende zorgconcepten. De CCR praat over zaken die de zorglocaties overstijgen, en bespreekt dit met de directie van Korian Nederland. De lokale cliëntenraad praat met de locatiemanager.

Meer informatie over de taken en mooie praktijkvoorbeelden vindt u in deze brochure. Of lees het jaarverslag 2021 van de CCR om een goede indruk te krijgen van de activiteiten van het afgelopen jaar.

Contact met de centrale cliëntenraad

Vragen, ideeën of suggesties voor de CCR? Stuur een e-mail naar cr@korian.nl