Open dag groot succes!
Op zaterdag 24 september organiseerde Korian Nederland een landelijke open dag voor potentiële bewoners, hun naasten én medewerkers. Maar liefst 22 locaties openden hun deuren en gingen enthousiast aan de slag met de organisatie. Het resulteerde uiteindelijk in bijna 1000 enthousiaste bezoekers. Maar hoe hebben de locaties de organisatie eigenlijk aangepakt? Wat vinden zij belangrijk tijdens een open dag en hoe hebben bezoekers het ervaren?
Kleine groepen
Doordat er veel verschillen zijn tussen de locaties, bijvoorbeeld in grote, woonzorg aanbod en omgeving, organiseert iedereen zijn eigen open dag op basis van behoeften. “Wij hebben een koffiebar gevraagd om koffie en iets lekker te komen verzorgen, ook hebben we livemuziek ingehuurd. Leuk voor de bezoekers maar ook voor de bewoners,” vertelt Elke van ’t Erve, locatiemanager van Het Gouden Hart Leersum. Willeke van der Vorst, locatiemanager Villa Casimir in Roermond: “Wij ontvingen bezoekers in tijdsblokken vanwege de kleinschaligheid van onze locatie. In groepen van maximaal 5 bezoekers hebben we hen rondgeleid. Persoonlijke aandacht stond hierbij voorop.“
Familie hielp mee
In Villa Casimir waren tijdens de open dag ook familieleden van bewoners aanwezig. “Een hele mooie aanvulling,” vertelt Willeke. Villa Casimir is een kleinschalige locatie. Juist die huiselijkheid spreekt aan. “Ik heb familieleden gevraagd wat zij graag zouden willen zien tijdens een open dag. ‘Laat maar gewoon de dagelijkse zorg zien, hoe gaat het er echt aan toe op locatie. Dat is wat men belangrijk vindt,’ gaf familie aan.”
Willeke nam samen met een collega de bezoekers mee in de dagelijkse structuur binnen de zorgvilla. Daarna konden bezoekers in gesprek met familie van bewoners onder het genot van een lekker stuk échte Limburgse vlaai. Bezoekers reageerden enthousiast op de aanwezigheid van familieleden en ervaarden de warme sfeer en betrokkenheid op locatie als erg prettig.
Positieve impuls
In sommige gevallen kan het organiseren van een open dag best impact hebben op de locatie, voor zowel bewoners als medewerkers. Daarom wordt er altijd goed gekeken hoe de organisatie zo ingericht kan worden, dat het ontvangen van bezoekers geen negatieve invloed heeft. En het liefst natuurlijk zelfs een positieve impuls kan geven aan de dag. Een goede afstemming betreffende een passende structuur, het programma en de eventuele inzet van extra activiteiten zijn zeer belangrijk, zodat voor alle betrokkenen een open dag een positieve ervaring wordt.