Vertraging in de bouw zorgt voor verbinding

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen

In het afgelopen jaar heeft Korian Nederland weer meerdere nieuwe locaties geopend, zoals bijvoorbeeld Villa Ouderkerk in Ouderkerk aan de Amstel. Daar ging de bouw voorspoedig, is er veel interesse en wonen er bij de aanstaande opening zelfs al bewoners.

Helaas verloopt niet elk project zo vlekkeloos. Zo zou Villa Stella in Middelburg dit jaar nog openen, maar zorgen complicaties in het verbouwtraject ervoor dat het pand voorlopig niet opgeleverd kan worden. Een moeilijke financiële situatie bij de ontwikkelaar ligt ten grondslag aan deze situatie. Iets waar wij als huurder van het pand geen invloed op hebben en zeer betreuren. Wij hadden immers alles al in gereedheid gebracht om te kunnen starten met het leveren van een mooie woonzorgomgeving voor ouderen met dementie. De locatiemanager was gestart, het zorgteam geworven, teambuilding & scholing gedaan en er waren zelfs al bewoners die interesse hadden om bij Villa Stella te komen wonen. Hoe ga je met zo’n situatie om? En hoe maak je er toch het beste van? Daar vertelt Peter Boeije, locatiemanager van Villa Stella, meer over

Villa-stella

Peter: “Het is natuurlijk erg vervelend dat deze situatie zich voordoet. We waren er al helemaal klaar voor en we hadden er met z’n allen ontzettend veel zin in. Ook waren er meerdere bewoners geïnteresseerd om bij Villa Stella te komen wonen. Toen duidelijk werd dat de bouw stil kwam te liggen, hebben mijn collega’s en ik iedereen zo open en eerlijk mogelijk geïnformeerd.

Voor het zorgteam hield dit in dat ze voorlopig geen zorg konden gaan leveren. Doordat ik in de voorgaande maanden al geïnvesteerd had in contacten met collega instellingen in de zorg, heb ik deze collegiale relaties kunnen gebruiken om een deel van de Villa Stella medewerkers bij hen te detacheren. Win-win. De medewerkers konden doen waar ze goed in zijn, namelijk zorg leveren. De andere zorginstelling konden we op die manier helpen aan medewerkers, zeker in de krappe zomerperiode. Het heeft de samenwerking tussen de andere zorginstellingen en ons versterkt en daar hebben we, mogelijk ook voor de toekomst, allen profijt van.

De detachering leek van tijdelijke duur, maar helaas werd na de zomer duidelijk dat de financiële situatie in de bouw niet op korte termijn oplosbaar was. We hebben daarom moeten besluiten om voor alle medewerkers een andere passende werkplek te zoeken. Vanwege de afstand naar andere Korian locaties binnen Nederland (minimaal 118 kilometer) hebben bijna alle medewerkers er voor gekozen om ons, hopelijk tijdelijk, te verlaten. Iedereen hebben we begeleiding aangeboden bij de zoektocht naar ander werk. Ook hebben we de garantie gegeven om straks weer bij ons te kunnen werken. De meesten hebben hier gebruik van gemaakt. Er zijn twee medewerkers die nu tijdelijk in de plaats Stekene, net over de Nederlands Belgische grens, werken. Bij een zorginstelling die ook onder Korian valt. Op deze manier doen ze veel ervaring op die straks ook weer van pas komt bij Villa Stella.

Met toekomstige bewoners/naasten hebben we ook direct contact gelegd om de situatie uit te leggen. Ondanks dat ze het heel vervelend vonden, hadden ze er begrip voor en vonden ze het zelfs heel vervelend voor ons. Een deel heeft nog steeds interesse om straks in Villa Stella te komen wonen. Ook nu nog hebben we met enige regelmaat contact met een aantal van deze mogelijke bewoners en hun familie.

Daarnaast merkte je wat onrust in de buurt. Buurtbewoners zagen dat de bouw stagneerde, maar wisten niet precies wat er aan de hand was. Toen ik begon bij Villa Stella heb ik een informatiebrief verspreid in de buurt, inclusief mijn contactgegevens. Hierdoor wisten mensen me te vinden en namen ze ook contact met me op. Ook toen duidelijk werd dat de bouw tijdelijk stil kwam te liggen, heb ik de buurt geïnformeerd. Ik merk dat het open en eerlijke contact erg gewaardeerd wordt.

Ook anderen mensen die verbonden zijn aan de villa, zoals samenwerkingspartners en vrijwilligers, heb ik geïnformeerd over de situatie. Ik heb ervaren dat zij de communicatie prettig vinden en dat ze zich daardoor over het algemeen ook betrokken blijven voelen. Natuurlijk is het afwachten voor wie de zorg en het werken in Villa Stella nog passend is op het moment dat de bouw afgerond is, maar door verbinding te blijven zoeken, merk ik wel dat veel mensen er nog voor open staan. Ondanks dat het jammer is dat de bouw stil is komen te liggen, heeft het wel lokale samenwerkingen versterkt en gezorgd dat we straks mogelijk nog beter voorbereid van start kunnen gaan. Met andere woorden ‘het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen’.

Het is zeker de bedoeling dat het pand af wordt gebouwd waarbij wij nog steeds voornemens zijn om straks, als huurder, warme en persoonsgerichte zorg te gaan bieden aan mensen met dementie. Het is nog wel onzeker per wanneer dit het geval zal zijn, hoewel we nu al weten dat het niet voor het eerste kwartaal van 2023 gaat zijn. Hopelijk kunnen we de deuren nog openen voor de zomer van 2023. We kijken er naar uit.”