Ja, ons doel is om u zo lang mogelijk in uw vertrouwde omgeving te laten wonen. Wij bieden zorg op maat, ook als uw gezondheid verandert. Het is hierbij belangrijk dat we veilige en verantwoorde zorg kunnen waarborgen voor de bewoners, medebewoners en medewerkers.
Veelgestelde vragen
Heeft u vragen over het wonen in onze zorglocaties, de zorg, over Korian of over praktische zaken? Wij geven antwoord op de meest gestelde vragen. Staat uw antwoord er niet tussen? Neem dan contact met ons op en wij helpen u graag verder.
Zorg en begeleiding
Bij Korian is een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon beschikbaar die u ondersteunt bij vragen over onvrijwillige zorg. Klik hier voor een overzicht van de cliëntvertrouwenspersonen per locatie.
In het zorgleefplan vertalen we de levensgeschiedenis, leefgewoontes en wensen van onze bewoners in een aanpak waardoor we hun de meest passende zorg én welzijn kunnen bieden. Voordat een bewoner bij ons komt wonen, leren we hem of haar dan ook zo goed mogelijk kennen. We stellen vragen als: Wat was en is belangrijk voor u? Hoe ziet uw dagritme eruit? Wat eet u als ontbijt? Hoe staat u in het leven, waar gelooft u in, wat is voor u de zin van het leven of wat geeft het leven zin? Wie zijn uw vrienden en uw familie? Wat kunt u allemaal nog zelf? Het zorgleefplan bespreken wij ook tijdens het verblijf regelmatig met de bewoners en hun naasten.
ECD staat voor Elektronisch Cliënten Dossier. In dit digitale dossier leggen wij alle gegevens omtrent een bewoner vast. Dit systeem is dienend aan de werkwijze van onze medewerkers, het helpt hen vorm en inhoud te geven aan het bieden van belevingsgerichte welzijn en zorg. Tevens helpt het hen de zorgverlening te monitoren door middel van rapportages op zorgdoelen. De gegevens uit het ECD worden eenvoudig vertaald naar het zorgleefplan.
Carenzorgt biedt zorgdiensten aan die bewoners en mantelzorgers ondersteunen in het dagelijkse leven. Omdat wij het belangrijk vinden de familie goed te informeren over het dagelijks leven op een zorglocatie, de geboden zorg en gemaakte afspraken, werken wij met Carenzorgt. Carenzorgt is een veilige en gebruiksvriendelijke online omgeving, waar naasten toegang kunnen krijgen tot belangrijke onderwerpen uit het zorgdossier van hun dierbare (ECD). Zo hebben naasten eenvoudig en op ieder moment van de dag inzicht in de zorg die geboden wordt en de voortgang ervan. De informatie in het ECD waar u toegang toe krijgt betreft:
- Het actuele zorgplan.
- Oude zorgplannen die gearchiveerd zijn.
- De rapportages die door de medewerkers geschreven worden over de voortgang van de zorg en het welzijn van uw dierbare.
- De kalender waarin de belangrijkste afspraken genoteerd worden. Bijvoorbeeld een afspraak met de huisarts, de fysiotherapeut, de kapper, etc.
Wij bieden diversiteit in zorg en ondersteuning, bij zorgindicaties 4,5,6 zijn wij in staat de behoeftegerichte zorg te leveren. Lees hier meer op onze pagina zorgaanbod.
Wanneer u verhuist binnen dezelfde gemeente kunt u uw eigen huisarts behouden.
Op elke locatie is 24/7 een verantwoordelijke voor de zorg aanwezig.
In het persoonlijke zorgplan wordt de medicatie beschreven, als dit in het zorgplan is beschreven dan is de ondersteuning bij medicatiebeheer op iedere locatie aanwezig.
Persoonsgerichte zorg betekent voor ons zorg met aandacht die aansluit bij de persoonlijke levensstijl, niet alleen bij de zorgindicatie. Het is belangrijk dat de zorg aansluit bij de persoonlijke levensstijl en de wensen en behoeften van de bewoners. Maar daarnaast is onze zorg erop gericht op zelfstandigheid van de bewoners te bevorderen. Bewoners moeten zo lang mogelijk kunnen blijven doen wat ze altijd gedaan hebben. Wij stellen een persoonlijk zorgleefplan op waarin we de levensgeschiedenis, leefgewoontes en wensen vertalen naar een aanpak die de best passende zorg biedt.
Wonen
In overleg met de locatiemanager zijn huisdieren welkom op onze locaties. In de zorgstudio’s voor herstelzorg is het echter niet mogelijk huisdieren te houden. Voor het bezoek geldt: honden zijn welkom, maar zou u deze willen aanlijnen wanneer u de locatie binnentreedt?
We begrijpen dat u emotionele waardevolle bezittingen veilig wilt opbergen. Onze zorglocaties bieden kluisjes en afsluitbare opbergruimtes waar u uw persoonlijke spullen veilig kunt bewaren.
In veel Korian locaties zijn er een paar appartementen geschikt voor echtparen. Indien deze aanwezig is staat dit aangegeven op de webpagina van de zorglocatie van uw keuze. Afhankelijk van beschikbaarheid zijn er dus mogelijkheden. Het is daarnaast soms ook mogelijk om een oplossing op maat aan te bieden, bijvoorbeeld door twee appartementen naast elkaar te betrekken. Neemt u gerust contact op met onze woonzorgadviseurs. Zij bespreken graag de mogelijkheden met u om samen een passende oplossing te vinden.
Privacy staat bij Korian hoog in het vaandel. We hebben strikte richtlijnen voor het bewaren en beschermen van persoonlijke gegevens en nemen uitgebreide maatregelen om de privacy van al onze bewoners te waarborgen. Bekijk hier onze privacyverklaringen.
Bij veel van de Korian locaties is geen wachtlijst of een korte wachtlijst. De beschikbaarheid van een woonplek kan variëren per locatie maar we doen ons best om iedereen zo snel mogelijk een fijne plek te bieden. Verhuizen kan dus snel gaan. Komt u gerust langs voor een rondleiding zodat u sfeer kunt komen proeven en met de locatiemanager kunt overleggen op welke termijn het inhuizen mogelijk is.
Voor de meest actuele informatie over de wachtlijst kunt u ook contact opnemen met onze woonzorgadviseurs. Zij kunnen precies zien hoeveel appartementen beschikbaar zijn en of er wellicht appartementen beschikbaar komen.
Ja, ieder appartement en zorgstudio is volledig naar eigen smaak en met eigen persoonlijk spullen in te richten. Met uw eigen meubels en verlichting maakt u er uw eigen thuis van.
Familie en bezoek
Bewoners kunnen in hun studio of appartement gebruikmaken van een eigen telefoon en worden daarbij indien nodig geholpen. Het telefoneren naar onze zorglocaties is vrijblijvend. Op de locatie is 24 uur per dag zorg aanwezig en dringende zaken kunnen altijd gemeld worden.
Bezoek is altijd welkom, wij geven echter voorkeur aan bezoektijden tussen 10:00 en 22:00 uur. Als u buiten deze tijden wilt komen dan vragen wij u vriendelijk dit te overleggen met de locatiemanager. Als eerste contactpersoon vanuit de familie krijgt u een eigen tag om het gebouw te betreden en uw geliefde te bezoeken. Wij willen u wel vragen om rekening te houden met het welzijn en de rust van de bewoners.
Wilt u blijven overnachten? Dit is in sommige gevallen mogelijk en de locatiemanager informeert u graag over de mogelijkheden.
Wij houden geen vaste rusttijden aan. Na de lunch lassen veel van onze bewoners echter een rustmoment in, waarbij ze vrij zijn om deze in de gezamenlijke huiskamer of in hun eigen appartement door te brengen. U kunt hierover meer informatie krijgen bij de locatie van uw keuze.
De mogelijkheden hiervoor verschillen per zorglocatie. We bespreken graag de mogelijkheden en maken passende afspraken. In overleg zal dit dus op verschillende locaties mogelijk zijn.
Voor het bezoek staat altijd koffie en thee klaar. Het is in vele gevallen ook mogelijk dat bezoek, tegen een vergoeding, blijft voor de lunch of warme maaltijd. Het is afhankelijk van de locatie of de mogelijkheid tot mee-eten er is. De locatiemanager informeert u graag over de mogelijkheden, de kosten en hoe ver u dit van tevoren moet aangeven.
Onze zorglocaties zijn gevestigd op goed bereikbare locaties en hebben voldoende parkeerfaciliteiten op eigen terrein of in de nabijgelegen omgeving. Meer informatie over de bereikbaarheid van een specifieke locatie kunt u terugvinden op de desbetreffende locatiepagina of kunt u telefonisch opvragen bij het Klantcontactcentrum via 085 – 808 7000.
Heeft u of uw naaste interesse om in één van onze zorglocaties te komen wonen? Plan dan gerust een rondleiding in. Wij maken graag kennis met u en kunnen u alles vertellen over het wonen bij onze zorglocaties. Bij nog nieuw te openen locaties is het nog niet altijd mogelijk om direct rondgeleid te worden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze woonzorgadviseurs.
Omdat wij het belangrijk vinden de familie goed te informeren over het dagelijks leven op een zorglocatie, de geboden zorg en gemaakte afspraken, werken wij met Carenzorgt. Carenzorgt is een veilige en gebruiksvriendelijke online omgeving, waar naasten toegang kunnen krijgen tot belangrijke onderwerpen uit het zorgdossier van hun dierbare (ECD). Hierin worden familieleden op de hoogte gesteld over de voortgang van de zorg en het welzijn van uw dierbare.
Wij vinden het belangrijk dat familie en naasten betrokken worden bij de activiteiten. Familieleden zijn van harte welkom om deel te nemen aan activiteiten en ideeën / suggesties worden zeer op prijs gesteld. Het verschilt echter per locatie aan welke activiteiten er deelgenomen kunnen worden. U kunt contact opnemen met de locatiemanager om dit af te stemmen.
Voorzieningen / faciliteiten
Bij Korian betaalt u huur voor uw appartement, dit zijn de woonkosten. Daarnaast betaalt u een bijdrage voor zorg en service. Het uiteindelijke bedrag van de woonkosten hangt af van de locatie, de grootte en de ligging van het appartement. Appartementen voor echtparen vallen bijvoorbeeld in de hoogste prijscategorie, mede door de grootte van het appartement.
Onder de servicekosten vallen alle kosten voor services en diensten die u bij ons ontvangt zoals gas, water, elektra, televisie, internetkosten en de was. Kosten zoals de zorgverzekering, kapper of verzorgingsproducten zitten hier niet bij.
Ja, Korian werkt nauw samen met huisartsen, specialisten en andere zorgverleners om de beste zorg te bieden. Medewerkers staan in direct contact met deze zorgprofessionals om snel te kunnen schakelen indien nodig.
De maaltijden worden bij voorkeur in de gemeenschappelijke ruimtes geserveerd omdat onze ervaring is dat de gezamenlijke maaltijden belangrijke momenten zijn om gezellig bij te praten en samen de dag te evalueren. De koffie/thee en andere versnaperingen kunnen naar wens in het eigen appartement, of gezamenlijk in de huiskamer worden genuttigd.
De wasvoorzieningen verschillen per zorglocatie. Iedere locatie verzorgt het wassen van het beddengoed, handdoeken en kleding. Het verschilt per locatie op welke manier dit wordt verzorgd. Een aantal locaties bieden de mogelijkheid dit intern of extern te laten verzorgen, op andere locaties wordt de persoonlijke was door onze medewerkers verzorgd. Wilt u weten hoe de wasvoorzieningen zijn van de locatie van uw interesse? Vraag dit dan na wanneer u contact met ons opneemt of op bezoek komt voor een bezichtiging.
Ja, elke zorglocatie is voorzien van Wi-Fi.
Alle locaties voldoen aan alle strenge (brand)veiligheidseisen en voldoen hiermee aan de wetgeving.
Het verschilt per locatie of en welke ruimtes beschikbaar zijn. U kunt bij de desbetreffende locatiemanager vragen naar de kleinschalige mogelijkheden om zo bijvoorbeeld met het gezin een verjaardag te vieren.
Wij faciliteren een kapper of schoonheidsspeciliast op alle locaties. Het verschilt echter per locatie hoe dit ingeregeld is, vraag dit na bij de betreffende locatiemanager.
Wij proberen u zoveel mogelijk te ontzorgen bij deze overgang. Vraag bij de betreffende locatiemanager naar meer informatie over hoe u ondersteund kunt worden.
Praktische informatie
De zorgkosten worden op basis van de CIZ zorgindicatie gefinancierd door het Zorgkantoor vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLz). Er is daarbij sprake van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage, het is wettelijk zo geregeld dat deze wordt bepaald en uitgevoerd door het CAK.
De kosten voor herstel- en revalidatiezorg zullen veelal vergoed worden vanuit de zorgverzekering.
Voor langdurig verblijf is een zorgindicatie vereist, meestal via de Wet langdurige zorg (Wlz). Lees hier meer over hoe een zorgindicatie bepaald wordt en welke zorgindicatie u nodig heeft om bij ons te wonen. Voor kortdurend verblijf of specifieke vormen van zorg kan een andere indicatie volstaan. Daarnaast bieden we in onze woonzorgcentra ondersteuning voor ouderen zonder specifieke zorgvraag die zelfstandig willen blijven wonen. Neem contact op met onze woonzorgadviseurs voor meer informatie. Zij bespreken graag de mogelijkheden met u om samen een passende oplossing te vinden.
Bij het aanvragen van een zorgindicatie spelen een aantal stappen een belangrijke rol.
- Het opstellen van een zorgbehoefteplan
Een casemanager of wijkverpleegkundige kan u helpen bij het samenstellen van een zorgbehoefteplan. Hierin worden uw zorgbehoeften en voorkeuren vastgelegd. Dit plan vormt de basis voor de indicatieaanvraag. - Contact met het CIZ
Het CIZ beoordeelt of u in aanmerking komt voor een ZorgZwaartePakket (ZZP). De uitkomst bepaalt welke zorg u krijgt en kan helpen in uw zoektocht naar een passende zorglocatie.
De indicatie kan aangevraagd worden door een casemanager, de huisarts of het ziekenhuis. Ook kunt u zelf een indicatie aanvragen bij het CIZ. Via deze pagina kunt u stap voor stap uw aanvraag doen.
U stemt met de locatiemanager af of er mogelijkheden zijn om de door u gewenste extra dienst in te kopen, deze zal dit dan ook doorgeven aan de debiteurenadministratie en u zult deze diensten dan terug vinden op uw maandelijkse factuur.
Wij bieden hiervoor de mogelijkheid op onze Revalidatie- en herstelzorglocaties.
Activiteiten
Elke locatie biedt een wisselend activiteitenprogramma met diverse binnen- en buitenactiviteiten. De activiteiten worden afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de bewoners. Onze bewoners zijn vrij om ideeën en suggesties aan te dragen. Beweging en muziek zijn vaste onderdelen van het programma van de zorgvilla’s. Familieleden zijn van harte welkom om deel te nemen aan een activiteit en ideeën / suggesties worden zeer op prijs gesteld. U kunt hiervoor contact opnemen met de locatiemanager.
Iedereen is welkom, wij staan open voor uw wensen en behoeften en denken hier graag in mee. Overleg met de desbetreffende locatiemanager voor meer informatie.
Zorgkantoren
Zorgkantoren zijn organisaties die iedereen met een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) helpen aan de zorg die nodig is. Zij helpen u bij het vinden van de best passende zorg en kijken samen welke Wlz-zorg het beste bij uw wensen en zorgbehoeften past. Het zorgkantoor beoordeelt niet of u recht heeft op Wlz-zorg. Dat doet het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Iedere regio in Nederland heeft één zorgkantoor. Het zorgkantoor is nauw verbonden aan de grootste zorgverzekeraar in die regio. De naam van die verzekeraar komt vaak terug in de naam van het zorgkantoor. Het zorgkantoor werkt echter zelfstandig en heeft andere taken dan de zorgverzekeraar. Bekijk hier de lijst van de verschillende zorgkantoren van Zorgverzekeraars Nederland.
Het zorgkantoor is verantwoordelijk voor de zorg van volwassenen met een indicatie voor de Wlz. Het zorgkantoor:
- Sluit contracten met zorgaanbieders die Wlz-zorg bieden
- Zorgt ervoor dat u de Wlz-zorg krijgt die u nodig heeft
- Toetst of u Wlz-zorg thuis kunt krijgen als u dat wilt
- Toetst of u een persoonsgebonden budget (pgb) kunt krijgen als u dat wilt
- Stelt uw pgb beschikbaar als u daarvoor in aanmerking komt
Korian werkt samen met diverse zorgkantoren door het hele land. Voor meer informatie over de specifieke zorgkantoren waar wij mee samenwerken, kunt u contact met ons opnemen. Iedere regio in Nederland heeft één zorgkantoor. Het zorgkantoor is nauw verbonden aan de grootste zorgverzekeraar in die regio. In welke gemeente u woont, bepaalt dan ook onder welk zorgkantoor u valt. Bekijk hier de lijst van de verschillende zorgkantoren van Zorgverzekeraars Nederland.
Bij Korian vinden we het belangrijk dat u de zorg krijgt die het beste bij u past. Als u recht heeft op zorg uit de WLZ dan kunt u gratis hulp, ondersteuning en advies krijgen van een cliëntondersteuner via het zorgkantoor. Deze ondersteunt u bij het maken van keuzes en het regelen van zorg en helpt u bij het aanvragen van een indicatie en het doorlopen van administratieve procedures. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee met u en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk, zoals familie, mantelzorgers en vrijwilligers, bij het zoeken naar oplossingen.
Via het Zorgkantoor waarbij uw locatie is aangesloten, kunt u een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen. Meer informatie vindt u op de website van het Zorgkantoor:
Over Korian
Wanneer u niet tevreden bent over onze zorg of dienstverlening, doen wij er alles aan dit snel op te lossen. In sommige gevallen groeit onvrede echter uit tot een klacht. Ook dat lossen we graag samen in goed overleg op. Maak hiervoor gerust een afspraak met uw locatiemanager. Bent u niet tevreden over de geboden oplossing, lees dan hier meer informatie over het indienen van een klacht.
Werken
We zijn regelmatig op zoek naar nieuwe collega’s! Bijvoorbeeld verzorgenden, verpleegkundigen of wooncoördinatoren. Werken bij Korian betekent werken in een inspirerende omgeving waar persoonlijke zorg centraal staat. Vacatures voor onze zorglocaties en ondersteunende functies worden regelmatig gepubliceerd. Bezoek onze website voor actuele vacatures en solliciteer direct. Zit de vacature van jouw keuze er niet bij? Stuur je open sollicitatie met motivatie en CV dan naar: vacature@korian.nl.
Ja! Korian biedt stages voor verschillende zorggerelateerde en ondersteunende opleidingen. Zoek jij een stageplek in de (MBO) zorg? Dan zijn we op zoek naar jou. Wij geloven in het opleiden van nieuwe professionals en bieden een fijne en leerzame werkomgeving. Meer informatie vind je op onze WerkenBij website.